Logo regionálního portálu regionpodebradsko.cz

Regionální zpravodajství

Vybraní hudebníci z orchestru Gymnázia Jiřího z Poděbrad se zúčastnili projektu International Music Week

Jan Černý, Poděbradský zpravodaj
čtvrtek 24.10.2024

Ilustrační foto
Autor: Wikimedia Commons

Již pošestnácté se vybraní hudebníci z orchestru Gymnázia Jiřího z Poděbrad zapojili do projektu International Music Week v Lucembursku. Desetidenní projekt je částečně financován z programu Erasmus+ a pro členy hudebních souborů GJP je možný díky dlouholeté iniciativě PhDr. Jaroslavy Dunovské.

 

Stejně jako v minulém roce přizvali poděbradští hudebníci ještě tři výborné muzikanty z Konzervatoře Jana Deyla v Praze. Česká skupina byla do programu pro letošní mezinárodní program přijata v nástrojovém složení housle, violoncello, kontrabas, lesní roh, trubka, flétna a klarinet.

Jak 38. ročník IMW probíhal? Denně jsme absolvovali mnohahodinové zkoušky v téměř šedesátičlenném symfonickém orchestru, hráči na smyčcové nástroje studovali skladby také ve smyčcovém orchestru a žesťaři v žesťové kapele.

Se symfonickým orchestrem jsme nastudovali pod taktovkou bývalého violoncellového koncertního mistra Granadského městského symfonického orchestru, maestra Jeana Halsdorfa slavné Bolero od Maurice Ravela, Danzón č. 2 od Artura Márqueze a Koncert pro altový saxofon od Kjella Marcussena. Vedle orchestrálních skladeb účinkovali také někteří účastníci v komorních souborech a uvedli například Suity pro hornový kvartet od Eugèna Bozzy nebo Valčík č. 2 z Jazzových suit od Dmitrije Šostakoviče v úpravě pro dechový kvintet a rytmiku. Nelze opominout zařazení čtvrté věty Dechového kvintetu č. 1 od českého klasicistního skladatele Antonína Rejchy, které sklidilo nebývalý úspěch. Všichni studenti také povinně zpívali v pěveckém sboru, se kterým rovněž připravili skladby pro koncertní provedení.

Hudební vyžití účastníků bylo více než bohaté; zkoušky orchestru, popřípadě jednotlivých sekcí trvaly denně minimálně čtyři hodiny a s blížícími se daty koncertů se jejich trvání prodlužovalo. Mohlo se tak bez obtíží stát, že někteří vytíženější hudebníci, angažovaní ve více komorních souborech, hráli za den mnoho. Konečný produkt usilovného drilu většiny muzikantů byl dle mnohaleté tradice představen veřejnosti na třech koncertech – na neformálnějším vystoupení v nákupním centru Belval Plaza, na Place d’Armes v Lucemburku a v koncertní síni eschské konzervatoře.

Vedle hudebního rozvoje studentů (věku 15–24 let) splnil projekt také další cíle, mezi které patří aktivní spolupráce mezi deseti národy, vzájemné kulturní obohacení a rozšíření povědomí o jednotlivých zemích, národech, tradicích a zvyklostech. České expedici se tak podařilo navázat výtečné vztahy s expedicí francouzskou, německou a obnovit tradičně dobré vztahy se skupinou chorvatskou. Nahlédli jsme do italské kuchyně, poznali chorvatské národní tance a já absorboval dvě třetiny francouzských vulgarismů. Dalším přínosem evropského programu je zdokonalení se v angličtině, němčině či francouzštině. Během těchto a mnoha dalších kulturních zážitků jsme mohli zaznamenat zajímavý fenomén – i v dnešním světě, kde by člověk neznalý situace považoval angličtinu za všeobecně rozšířenou po celém světě, měly někteří zahraniční kolegové problémy s konverzací v angličtině. V tomto případě se projevil smysl tohoto mezinárodního hudebního programu – i přes jazykové bariéry si všech deset národů vmžiku začalo rozumět, když všichni zasedli ke svým hudebním nástrojům. Nepopiratelným východiskem tedy je, že hudba je skutečně jediným světovým univerzálním jazykem.

Děkujeme za finanční příspěvek Sdružení rodičů při Gymnáziu Jiřího z Poděbrad.

 

Článek byl převzat z Poděbradského zpravodaje. Titulek je redakční. Úvodní fotografie je ilustrační.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama